Bowling

Tidigare idag var jag och spelade bowling på SF Strike Bowl med Anders och Robert från skolan. Det var riktigt kul men jag är ju långt ifrån bra.. I slutet gick det dock bättre och jag lyckades i alla fall göra en strike! =)

Det kostade 100 baht för ett spel men man var tvungen att betala för skor och strumporsom kostade 40 baht st så de kosta nästan lika mycket att få låna skor (vilket man MÅSTE göra) som att spela ett spel. Vi spelade iaf 2 spel så de andra kostade ju "bara" 100 baht

På väg till Phuket

Just nu sitter jag i en mnibuss på väg till Phuket... Kände att jag behövde komma bort från Lanta ett tag så nu blir det Party i Patong i helgen istället!

Jag lämnade systemkameran hemma men har med mej tuffingen så de kanske blir lite bilder iaf =)

SYL

Kronan blir starkare

Den senaste tiden har kronor blivit allt starkare och snart får man förhoppningsvis 500 baht för 100 sek =)

Undervattensbilder

Jag köpte ju som jag berättade om tidigare en vattentät kamera när jag var i Pattaya. Har ju inte visat upp några bilder ännu så här har ni 2 bilder som ja tog under vattnet i poolen på Pattaya Bay Resort.

Fotat med Olympus Tough 6020

Min bror får oxå vara med (Han åker förövrigt hem till Sverige imorgon)

Garden Hill - Övre poolen

Idag har ja legat vid poolen här på Garden Hill och bara tagit det lugnt.. Jag var helt ensam vilket man brukar kunna vara här uppe. Dom flesta väljer den mindre poolen nere vid gatan.

Är folk lata eller vet dom inte om att det finns en pool här uppe?

Bangkok Summer Festival

För några veckor sen berättade jag om Bangkok summer festival som är i bkk den 7-8 maj. Här har ni en uppdaterad lista om vilka artister som spelar där och vilka tider...

Fixat ny motorbike

Idag var jag å fixade en ny motorbike eftersom jag lämnade in den gamla innan jag åkte till Pattaya. Var å kollade va dom skulle ha för den igen men dom gick ite ner under 3 500 baht så ja åkte å kolla på ett annat ställe vid skolan istället..

Där hittade jag en Yamaha Nouvo som dom ville ha 2 300 för.. Ja lyckades till slut få ner priset till 2 000 baht för en månad vilket jag tycker är okej.

Första skoldagen efter lovet

Songkranlovet rusade verkligen förbi och det kändes som att det var igår ja tog bussen till Bangkok. Men det blir la så när man har kul 24/7 typ...

Dagen var iaf riktigt seg och jag fick verkligen kämpa för att hålla mej vaken. Hade inte sovit jättebra heller så det hjälpte inte att ja la mej tidigt igår.. När ja var i Pattaya sov ja hur bra som helst hela tiden men så fort ja kom tillbaka hit till Lanta kunde ja inte somna igen. Måste vara nåt med sängen eller denna bungalowen på Garden Hill som spökar!

Nu ska ja snart ut å äta nåt å sen ska ja hem å kolla på nån film å sen försöka sova igen så man orkar med skolan imorgon...

See Ya!

Tillbaka på Lanta igen

Nu har jag kommit tillbaka till Koh Lanta efter lite ett drygt dygns resande med buss.. Resan har gått bra även om den vara ganska seg då bussarna jag ville åka var fullbokade så till slut fick jag åka en helt vanlig acbuss från Bangkok till Krabi som kostade 592 baht... Sen vidare från Krabi till koh Lanta med minibuss...

Tror dock att dom lurade mej på bussstationen i krabi... Killen jag pratade med sa att ja va tvungen att åka in till Krabi town för att fixa biljetten till lanta så ja fick betala 100 baht i taxi in till stället där minibussarna gick.. Där kostade det 200 baht.. Men tror att ja skulle fått det för 150 baht egentligen... iaf 50 baht gör ju inte jättestor skillnad men ändå segt om ja betalade mer än va de skulle kosta egentligen.

Det som var ännu mera segt var att på vägen till koh Lanta så åkte minibussen via busstationen... Jag hade ju lika gärna kunnat hoppa på där tycker ja å sluppit åka in till Krabi Town... Men de får ja se till å kolla upp till nästa gång ja åker vilket kanske blir om ca 1 månad..

Känns iaf ganska så trist att vara tillbaka här.. Ännu mindre folk än när ja åkte och allt fler restauranger har stängt igen.. Bland annat Thai Cats..  Får la se hur det blir.. Imorgon är det skola igen iaf vilket ska bli kul =)

SYL!

Här är ett videklipp från vattenkriget!

Songkran i Pattaya

Just nu håller Songkran på för fullt här i Pattaya. Frågan är inte om man kommer bli blöt utan om man kommer ha nåt torrt klädesplagg på sej när man kommer tillbaka till hotellet...

Kommer lägga in fler bilder från songkran senare. ska även försöka klippa ihop en kort video...

World Invasion - Battle Los Angeles

Igår kväll var jag på bio på Central Festival igen... Denna gången såg jag den nya filmen World Invasion - Battle Los Angeles. Den var inte riktigt lika bra som jag hade hoppats på men den var helt klart sevärd.. Har för mej att den har biopremiär i Sverige om cirka en vecka..

Köpa ny kamera?

Ja va å kollade på vattentäta digitalkameror förut när jag var på Central Festival. Tycker att det kunde vara kul att h det nu under Songkran. Men det är ju givetvis användbart annars oxå på stranden tex.

Jag fastnade för 2 st Olympuskameror. Den ena är en Touch 3000 och den andra en Tough 6020. Dom kostar 6990 bath för den lite enklare modellen och 10 900 baht för den lite mer avancerade. Det är egentligen ingen större skillnad på dom men Tough 6020 är lite vassare på allt.

Det som jag mest tittar på är hur vatentålig och stötsäkra dom är och då tål 6020 ett vattendjup på 5 meter mot 3000 1.5 meter. Jag klarar ju mej lugnt på 1.5 meter (tror jag) men känns ju alltid att ha lite mer marginal..

Så hur ska jag göra? Kan ni ge mej lite tips eller synpunkter?

Länkar till kamerorna..

Det gick bra på Immigration

Har glömt säga att det gick bra på Immigration i Krabi i fredags. Så nu får jag stanna till den 17 februari innan jag måste lämna Thailand. Jag måste dock åka in till Krabi var 3:e månad för att bekräfta min adress men det är ju bra mycket enklare än att behöva göra en visa rum...

Source Code

Ikväll tänkte ja ta de lite lugnt så jag gick bort till Central Festival och gick på bio. Ja kollade på filmen Source Code som handlar om en soldat som reser tillbaka i tiden för att förhindra en terroristattack. Ja tycker filmen va bra så den är helt klart sevärd...

Bilder från VIP 24 Bussen

Här har ni lite bilder från bussen som jag inte kunde ladda upp inatt. Kan som sagt verkligen rekommendera att åka VIP Buss i Thailand. Men det MÅSTE vara med dom statliga bussarna. Dom privata är inte alls lika bra. När vi kom på bussen fick vi vatten och cola och nån macka. Sen efter några timmar fick vi även mat.

Resan från Krabi till Bangkok kostade 920 baht vilket kan jämföras med flyget som kostar närmare 3000 baht.

Sitter på VIP Bussen till Bangkok

Nu sitter jag på VIP 24 bussen till Bangkok. Måste säga att den är riktigt lyxig. Jag har ett riktigt brett säte med egen lcdskärm med massa filmer och spel. Ja kan oxå fälla bak sätet så ja nästan ligger raklång…

Har tagit lite bilder men självklart packade ja ner sladden till kameran i resväskan som ligger i bagaget så dom får ni se senare..

Använder just nu mitt mobila bredband som ja köpte i januari.. kortet hade dok slutat fungera så ja fick köpa ett nytt på 7 Eleven. Det kostade 69 baht och då fick man 10 timmars surftid gratis =)

Har inte så mycket mer att skriva för tillfället.. Så nästa inlägg blir antagligen från Bangkok eller Pattaya. Har inte bestämt mej för om jag ska stanna i bnagkok en natt ännu…

Yeah Yeah..   SYL

Immigration imorgon

Imorgon ska ja åka till Immigration office i Krabi för att förlänga mitt studentvisum. Om allt går som det ska får jag stanna i Thailand i 9 månader till innan jag behöver fixa nytt visum =)

Solen är tillbaka på Koh Lanta

Solen har äntligen hittat tillbaka hit till Koh Lanta efter några veckors frånvaro. Så nu är det stranden som gäller direkt efter skolan för att försöka få tillbaka färgen på kroppen igen.

Som ni ser är det inte mycket folk kvar på stranden och många av strandrestaurangerna börjar stänga för säsongen. När ja kommer tillbaka från Bangkok och Pattaya kanske man kan få ha hela stranden för sej själv om man har tur...

Tomma hyllor på 7 Eleven

Det verkar som att 7 Eleven här på Lanta har leveransproblem. Den senaste veckan har hyllorna blivit tommare och tommare... Så nu har jag fått bryta mina frukostvanor vilket känns ganska så jobbigt... Hoppas i alla fall att leveranserna kommer igång igen tills ja kommer tillbaka efter songkran..

Bangkok Summer Festival

Den 7 och 8 maj arrangeras 2dagarsfestivalen Bangkok summer festival i samarbete med Coca Cola på Rajamangala Natonal Stadium i Bangkok. Förutom band som Hoobastank, Se7en och Four Mod så kommer det även vara ett stort skumparty på området.

Så har ni vägarna förbi bangkok helgen 7 och 8 maj så kan ja rekommendera denna festivalen. Biljettpriset är 400 baht för båda dagarna.

Mer info om biljetter: http://www.thaiticketmajor.com/concert/coke-music-eng.php

Solnedgång på Klong Nin Beach

Vädersitvationen i Thailand

Som ni säkert har hört så har det regnat otroligt mycket i Thailand dom senaste veckorna.. Under 5 dagar har det kommer mer regn än vad det brukar göra på ett helt år... Sitvationen är fortfarande kritisk på flera områden och vattnet fortsätter stiga...

I krabi så blev det ett stort jorskred till följd av regnet och många hus drogs med. Det saknas fortfarande en del personer efter det raset. Annars så är det Koh Samui som har drabbats hårdast.

Vädret här på Lanta har iaf dom senaste dagarna stabiliserats än del och det har inte regnat lika mycket.. Just nu så är det precis att solen ska tränga sej igenom molnen. Nu är det vara hoppas på att det håller i sej och att vattnet drar sej tillbaka.

Totalt har nu 21 personer mist livet i vilket som är värsta ovädret som drabbat Thailand på många år.