Isbaren i Pattaya

Här har ni ett litet videoklipp från när jag var på isbaren i Pattaya. Den ligger på Walking Street i början på Soi 15. Har varit utanför och tänkt gå in rätt många gånger men det blev inte av förrän nu. En shot där inne kostar 150 baht vilket är lite dyrt men tycker ändå att det var värt det en gång. Det är ju inget ställe man sitter på en hel kväll.

Gomorgon!

Blev tyvärr inget inlägg igår men kan i vilket fall berätta att det blev en riktigt seg dag i skolan. Va ja oxå jobbigt att behöva vänta på att få äta. I Pattaya åt ja ju direkt jag blev hungrig.

Det började förövrigt lite nya elever på skolan igår och på kvällen hade vi en välkomstmiddag för dom. Vi var på Baan Tai och åt å ja va verkligen superduperhungrig. Så när ja hade ätit upp min första rätt beställde jag en till.. Totalkostnaden blev ändå bara 115 baht inkl vatten och det kan man ju inte påstå är dyrt.

Nu ska ja sticka till skolan eftersom jag börjar om 10 minuter men uppdaterar mer lite senare. Hade bland annat tänkt försöka publicera ett videklipp =)

Biljetterna till Linkin Park

Igår var jag ju som ja sa tidigare och hämtade biljetterna till Linkin Park i Bangkok. Nu är bara frågan vem som ska hänga med? Nån av mina läsare som har tid över den 23 september och som skulle vilja gå på konserten?

Summering av lovet

Jag har…

1. Träffat en tjej som visade sej vara en känd artist.

2. Dansat med en isbjörn

9. Hämtat mina Linkin Park biljetter i Bangkok

10. Insett att Pattaya är mycket bättre än Bangkok

Hemma på Lanta igen

Nu är jag tillbaka på Lanta igen och det är lika tyst och tråkigt som vanligt. Dessutom är vädret helt igengrått med massa regn och det gör det ju inte roligare att komma tillbaka.

Tågresan gick i vilket fall som helst bra även fast det blev cirka 1 timme försenat. Jag skrev igår att jag tyckte det vara lite varmt och att ja skulle testa ac nästa gång. Men det måste jag nog ta tilbaka. Va bara varmt en liten stund och senare på kvällen/natten va de tillochmed lite kallt. Så det får bli utan ac även nästa gång.

Nu blir jag förmodligen kvar på Lanta ända tills jag ska till Bangkok nästa månad för att kolla på Linkin Park. Får se om jag lyckas stå ut men får la roa mej med att plugga så mycket som möjligt...

Är på tåget på väg till Trang

Just nu ligger jag i min säng här på tåget. Ja kan inte påstå att den e stor men tillräckligt stor för att man ska kunna sova i alla fall. Jag valde ju som jag skrev tidigare en kupé med endast fläkt och det är nog nästan på gränsen att det är för varmt. Så blir det tåg nån mer gång så ska jag nog testa med ac istället.

Tågbiljett

Igår köpte jag en tågbiljett från Bangkok tillbaka till Lanta. Eller rättare sagt Bangkok - Trang. Från Trang måste ja ta minibuss. Det ska i alla fall bli kul att testa tåget då jag bara har åkt buss eller flygit innan. Om jag räknat rätt ska det ta cirka 16 timmar vilket är längre än med bussen men eftersom man har säng så kan det nog fungera bättre ändå.

Finns flera olika klasser på tåget från 3:e klass som typ bara har träbänkar att sitta på. Dom biljetterna kostar ca 200 baht. Dom dyraste första klass biljetterna kostar dryga 1000 baht men då får man en kupe med endast 2 sängar.

Jag valde en andraklass kupé med fläkt. Med ac var det några hundra baht dyrare men jag valde med fläkt främst för att det brukar vara så kallt med ac. På bussarna sitter man ju nästan alltid och fryser eftersom dom kör acn på max.

Kommer i vilket fall som helst skriva om tåget och om hur det gick när ja e tillbaka på Lanta på söndag! Det är lätt att köpa tågbiljetter eftersom man kan köpa biljetter via internet från den 1 augusti i år på adressen http://www.thairailticket.com/esrt/

Åt middag på Big Horn igår

Igår var jag på steakhouserestaurangen Big Horn som ligger på Soi Diana Inn på Second Road. Jag åt en 200 grams oxfilé med potatisgratäng och det var verkligen superdupergott. Jag har ätit där förut och det är alltid lika gott. Dom skulle aldrig servera en dålig köttbit och om det ändå skulle hända är jag säker på att dom skulle kompensera på ett bra sätt.

Det kostade i alla fall 480 baht och i det ingick även en förätt med god salad och vitlöksbröd. Så är ni i Pattaya kan jag verkligen rekommendera denna restaurangen. Kolla gärna in deras hemsida på  http://www.bighornsteakhouse.com/

Flygande bord

Denna killen brukar stå på Walking Street nästan varje kväll och han är riktigt bra. Detta tricket har jag dock inte kunnat lista ut hur han gör. Vet iaf att bordet typ inte väger nånting men hur han får det att sväva vet jag inte. I vilket fall som helst så ser det riktigt tufft ut...

Hemma från Gokartbanan

Nu har jag kommit hem från Gokartbanan. Det var riktigt kul att köra och ännu roligare eftersom jag vann! :D Jag körde med en som jag känner som bor här i Pattaya som förövrigt oxå bloggar. Ni kan kolla in hans blogg HÄR!

Det kostade 550 baht att köra i 8 minuter. Jag fick dock betala 50 baht extra för att få låna ett par riktiga skor man fick inte köra i sandaler. Kartarna var på 160 cc och hade en topphastighet på cirka 40 km/h. Men dom hade även kartar på 270 cc men för att få köra dom va man tvugnen att köpa 2 race för totalt 1 200 baht. Men jag tyckte det räckte bra med dom jag körde men nån gång kan de ju va kul att testa stora banan med.

Banan ligger som sagt några hundra meter från Walking Street om ni vill gå följer ni bara Walking Street och svänger sedan vänster. Sen e de bara följa vägen en liten bit så ligger det på vänster sida. Annars är det bara ta en MC Taxi och säga att ni vill till Easy Kart. Det borde inte kosta mer än 40 baht om ni åker från city.

Gomorgon!

Det blev en lugn kväll igår jag var jättetrött redan vid 9 så det kändes nästan som att ja ville lägga mej på golvet inne i Central Festival och sova när ja var på väg hem. Gick iaf via 7 Eleven å köpte lite chips å cola så när jag väl va tillbaka på hotellet va ja inte lika trött längre. Tillbringade iaf tiden innan jag somnade med att se senaste avsnittet av True Blood.

Vädret idag är like fins som det har varit dom senaste dagarna så nu ska jag snart sticka iväg och köra lite Gokart på banan bortanför Walking Street. Ska bli riktigt kul. Men de va bra längesen jag körde sist så får la se hur det går.

Pattaya Bay Resort

Tog ett kort på hotellet förut och som ni ser så är det riktigt fint väder här i Pattaya nu. Hoppas att det håller i sej så hela veckan men om jag ska kunna använda hotellpoolen som är på taket måste ja nog köpa nån solkräm. Det bränner på riktigt rejält när man varit där uppe ett tag.

Bilen som är nere till vänster får man åka med gratis till Second Road eller Soi Bukahao. Hotellet har även gratis Pickup från samma gator. Har bara använt mej om den servicen vid nåt enstaka tillfälle när det har regnat men annars går det nästan fortare att hoppa på en bahtbuss för 10 baht som går dygnet runt och man behöver oftast inte vänta många sekunder innan det kommer nån.

Beast - Shock

Detta är en av mina favoritlåtar just nu. Den spelas ganska så flitigt på både TV och radio här i Thailand. Gruppen Beast kommer från Sydkorea och jag har sett dom spela live 2 gånger. Dom var bland annat med på Korean Music Wave och Bangkok Summer Fesival.

Jag har förövrigt tänkt att åka till Sydkorea nån gång i början av februari i samband med min visa-run som jag måste göra då..

Captain America

Igår var jag på Central Festival och kollade på Filmen Captain America. Den handlar om Steve Rogers som väldigt gärna vill göra militärtjänst. Men han blir bedömd som olämplig i alla städer där han söker. När han kommer i kontakt med en man som är med i ett topphemligt forskningsprojekt så förändras dock allt när han förvandlas till superhjälten Captain America.

Jag tycker att filmen var bra men skulle nog ändå inte ge den mer än 3 av 5 i betyg..

VIKTIGT!!!
Sitt kvar under eftertexterna för det är några minuter film till efter. Dessutom får ni se en förhandstitt av den kommande filmen The Avengers som har planerad premiär Maj 2012...

Reklamfilm för Dtac

Denna reklamen för Dtac brukar gå på biograferna här i Thailand. Jag tycker att den är riktigt kul. Vad tycker ni?

Solnedgång i Pattaya

Det var en riktigt fin kväll idag så jag tog lite kort förut när jag var på Central Festival. Hade bara kompaktkameran med mej men tycker korten blev helt okej ändå. Nu ska ja snart ut och ta lite mer kort så kolla in igen senare om ni vill se =)

Rise of the planet of apes

&lVar på bio förut och kollade på den nya filmen Rise of the planet of apes Tycker att den var bra men det var ingen toppenfilm. Tycker dom tidigare filmerna är mycket bättre. Med tanke på slutet så kommer det säkert komma en film till.

Btw så undrar jag hur föräldrar kan ta med sej småbarn till bio och se en sån film? Jag antar att det är 11årsgräns på den i Sverige och ingen av dom kan ha varit äldre än 7 år. Jag blev inte störd av barnen även om dom småpratade lite men det kändes som att dom aldrig hade varit på bio innan och absolut inte i Thailand.

Redan i reklamen så fick dom sitta och hålla för öronen för att det var för högt vilket jag kan förstå för det var högt. I alla fall familjen lämnade salongen 10 minuter in i filmen. Mitt tips är att gå på en mer barnvänlig film för jag antar att det inte var barnen som ville se apfilmen...

(Familjen var från Sverige så har jag "otur" var det några av mina läsare)

Ingen kommer vilja bo i Göteborg?

Surfade in på Aftonbladet för att kolla läget i Sverige. Och vad får jag då se? Stor förstasidesnyhet. Meteorologen Pär Holmgren säger att ingen kommer vilja bo i Göteborg eftersom staden kommer dränkas i vatten. Jag kanske ska säga upp lägenheten i Göteborg och köpa en i Bangkok istället?

Framme i Pattaya

Nu är jag äntligen framme och har checkat in på Pattaya Bay Resort Det känns dock som att bussresan blir jobbigare och jobbigare för varje gång jag gör den. Men måste la fortfarande säga att det är värt det. Det kostade mej totalt 971 baht att ta mej från Koh Lanta till Pattaya inklusive taxi till och från bussen.

Det är i alla fall alltid lika kul att komma tillbaka till detta hotellet eftersom nästan alla känner igen mej och personalen alltid är väldigt trevliga och hjälpsamma. Precis så som hotellpersonal ska vara.

Som ni ser har jag redan fått upp datorn. Det är alltid det första jag packar upp när jag kommer till ett nytt hotell. Tycker det är rätt viktigt att ha bra internetanslutning så om inte den är bra så är det ju lättare att byta rum om man inte har plockat upp nåt annat. Detta hotellet vet jag dock har bra internet oavsett vilket rum man får men det går av gammal vana att packa upp datorn först i alla fall.

Sitter på bussen till Bangkok

Just nu sitter jag på bussen och det var la cirka en timme sen vi lämnade Klong Thom. Så nu har jag cirka 11 timmar kvar innan jag är framme i Bangkok och då byter jag busser och åker vidare till Pattaya. Vet inte om jag skriver nåt mer idag men annars gör jag ett inlägg när jag kommer fram till Pattaya och har checkat in på hotellet..

SYL...

Nya avgifter på Air Asia

Jag berättade för nån vecka sen om alla extraavgifter som Air Asia tog ut om man inte var uppmärksam. Nu kommer det en till... OM man inte checkar in själv via internet innan man kommer till flygplatsen kommer dom från och med den 21 september ta ut 100 baht per person i incheckningsavgift..

Tänk på det om ni ska resa med Air Asia framöver!

Ta med systemkameran?

Jag kan inte bestämma mej för om ja ska ta med mej systemkameran imorgon när jag tar bussen till Bangkok. Den får nämligen inte plats i väskan så ska den med får ja ta den löst i kameraväskan. Hade även varit kul att i sånna fall tagit med mer än ett objektiv men det tar ju oxå plats. Dessutom vill ja ha med mej stativet.

Just nu lutar det åt att jag tar med den och sätter på SIGMA 10-20 mm objektivet å tar med mej stativet. Ska ju ändå mest sitta på en buss eller taxi tills ja kommer fram till hotellet så då spela de ju inte så jättestor roll om ja har en extra väska att bära.

Va tycker ni ska jag ta med mej systemkameran?

Oväder på gång!

Just nu är det stora mörka möra mon som drar in som blixtrar en hel del. Får se om dom tar sej hitåt eller om dom stannar på avstånd. Dom är i alla fall rätt vackra att titta på eller vad tycker ni?

Det har varit riktigt fint väder här på Lanta den senaste tiden. Under dom senaste 2-3 veckorna har det nog bara regnat 2 gånger vad jag känner till. Kan dock ha regnat fler gånger på natten men det spelar ju mindre roll...

Köpt bussbiljett till Bangkok

Förut lånade jag en moppe av en i skolan och körde iväg till Lignite Tours biljettshop som ligger nästan vid färjan. Blev den vanliga bussen och min vanliga plats. Väljer alltid plats 1 då jag tycker den är helt klart bäst.. Extra benutrymme och bra med plats framför.

Denna gången blev det dock lite problem när dom skulle boka hämtningen. Dom visste varken vad skolan eller Dreamy SPA fanns även fast jag hade adressen uppskriven på Thai. Till slut bestämde vi dock att dom skulle hämta mej på The Tavern som ligger cirka 50 meter från där jag bor och den biten är ju inte direkt jobbig att gå..

Strömavbrott imorgon igen

Då var det dax för ännu ett planerat arbete på elnätet här på Lanta. Imorgon kommer elen vara avstängt under större delen av dagen. Vet inte vad det är dom ska göra imorgon men med tanke på att det ser ut som på bilden nedan så kan det behövas en hel del service.

När dom släcker ner hela Lanta brukar det dock vara nåt större arbete på linjen som går från fastlandet. Förra gången det var avbrott var det nästan avstängt hela vägen till Krabi. Om det är samma sak denna gången vet jag inte.

Denna bilden är tagen i Pattaya

Dagens läxa

Idag hade jag i läxa att beskriva bilden nedan. För er som inte kan läsa kan jag berätta att jag skrev om Peter och Jenny som bråkar om vem som ska laga mat. Jenny är trött på att laga mat varje dag så idag gjorde hon inte det och då blev Peter jättearg...

Bokat hotell i Pattaya

Nu har jag bokat hotell i Pattaya och det blev som vanligt Pattaya Bay Resort. Jag är mer eller mindre stamgäst där då jag alltid brukar på där när jag är i Pattaya och det har blivit en hel del gånger under dom senaste åren.

Dom flesta på hotellet vet vem jag är och när jag skickade bokningsförfrågan tidigare idag fick jag ett personligt svar där dom frågade hur det gick med mina studier på Lanta och hur mycket thai jag har lärt mej. Det kallar jag service!

Reklamfilm - Safty Driving

Denna reklamfilmen ska få Thailändarna att köra försiktigare i trafiken. Som ni säkert redan vet är det väldigt många som gör idiotomkörningar och tror att dom har all tid i världen när dom kör om. Ofta slutar det dock som i denna videon...

Snart mot Pattaya igen

På fredag tar jag bussen upp till Bangkok efter skolan för att sedan ta mej vidare med buss till Pattaya. Jag har lov hela veka 34 så då tänkte jag passa på att överge Lanta och ta mej till storstan igen. Ska försöka hinna med en hel del när jag är där bland annat Go Kart men de berättar jag mer om senare!

vad är det som händer med kronan?

Det är ingen vacker utveckling om man kollar på växlingskursens utveckling dom senaste månaderna. Hade jag vetat hur utvecklingen skulle bli hade jag för över massa mer pengar i maj när kursen var som bäst... Nu är det bara på att hoppas att det blir bättre snart igen men jag måste i vilket fall som helst föra över pengar nästa vecka.

Glass på The Frog

Förut var jag med några från skolan och åt på The Frog som ligger i Saladan. Ja åt en riktigt god Paneng Curry och till efterrätt åt jag dessutom Supergod glass med god brownie och chokladsås! Egentligen skulle det ha varit chokladglass men jag speciallbeställde den med vaniljglass istället..

Öppet igen

Det var en ren tillfällighet att alla restaurangerna var stängda samtidigt under helgen. Idag var allt öppet som vanligt igen. Så idag blev det mat från både Krua Kritsana och Baan Thai. Får se om det blir Expat imorgon...

Beroende av Facebook?

Då kanske detta stället är nåt för dej? Behandlingen ska enligt rykten vara riktigt givande. Och hittills har ingen intagen fått något återfall. Deras tillvägagångssätt kan kanske diskuteras men en sak är säker den är effektfull...

Stängda restauranger på Lanta idag

3 av mina favoritrestauranger är stängda idag. Krua Kritsana, Expat och Baan Thai. Så nu ska jag snart gå bort till 7 Eleven istället. Dom får bli räddaren i nöden. Skulle även dom ha stängt så blir det jobbigt. I sånna fall får ja klara mej på chips och cola..

Anledningen till att det är stängt idag är för att det är ramadan. Koh Lanta är ju som ni kanske redan vet en muslimsk ö och över 90 % av befolkningen här är muslimer.

Boka billiga flygbiljetter med Air Asia

Det gäller att läsa allt som står på skärmen när man beställer biljetter med Air Asia. Annars kan man åka på massa onödiga extraavgifter som man inte vill betala...

1. Du börjar med att välja vart du vill åka och vilket datum du vill resa. Glöm inte att klicka i om du endast vill ha en "one way" biljett.

2. Nästa steg är att välja vilken tid man vill åka. Som ni ser är det mycket billigare att resa klockan 19:10. Det är en sk Promobiljett och dom brukar ta slut snabbt så ser ni en sån biljett vänta inte med att boka.

3. Nu är det dax att börja skriva in personuppgifter för den som ska boka biljetten. Personuppgifter för passagerarna kommer i nästa steg.

4. Fyll i personuppgifter på personen som ska resa. MYCKET VIKTIGT att stava namnet rätt som det står i passet. I detta steget väljer du även om du vill ha ett incheckat bagage. (Det ingår inget incheckat bagage i biljettpriset). Du kan oxå välja att köpa till en lättare måltid som serveras på din plats på planet.

5. I detta steget kan du välja vart i planet du vill sitta. Detta är enligt mej helt onödigt då ni i vilket fall som helst får en sittplats när ni checkar in. För att välja bort sittplatsen och spara 70-400 baht klickar ni på "Remove Setas"

6. Klicka OK i dom 2 följande rutorna som kommer upp enligt följande.

7. Sedan kommer det en fråga om ni vill ha en reseförsäkring. För att välja bort den måste ni klicka på cancel som ni ser på bilden nedan.

8. När ni klickat på cancel kommer följande ruta upp som ni oxå ska klicka cancel på annars kommer ni få försäkringen i vilket fall som helst.

9. Sen kommer det en till fråga om något reseskydd. Välj No thank you om ni inte vill ha den.

10. Nu är det bara betalningen kvar. Det ni kan välja på är att betala med ett bankkort/kreditkort eller via direktbetalning med en Thailändsk bank. Att betala med kort kostar som ni ser nästan 100 baht.

11. Som ni ser så tillkommer det lite skatter och flygplatsavgifter som man måste betala. Så om man betalar med kort blir totalpriset drygt 900 baht.

12. OM ni inte aktivt hade valt bort extravgifterna hade istället totalpriset blivit. 1 600 baht. Alltså dubbla priset.

Thailändska alfabetet

Här under har ni en liten film där dom sjunger bokstäverna i det thailändska alfabetet! Som ni hör så är det inte det enklaste att komma ihåg vad alla heter. Jag har precis börjat lära mej dom så får se hur lång tid det tar innan jag kan namnen på alla. Det kommer i alla fall garanterat ta ett bra tag inte jag kan köra på i samma fart som i videon.

Den första bokstaven är i alla fall ก och heter "กอ ไก่" och utalas ungefär "Gåå Gai"

Köpt biljetter till Linkin Park

Nu har jag köpt biljetter till Linkin Parks spelning i Bangkok. Nån som vill hänga med?

Biljetter till Linkin Park i Bangkok

Jag berättade för nån månad sen att Linkin Park skulle komma till Bangkok för att göra en konsert. Har nu äntligen fått reda på hur man får tag i biljetter. Biljetterna säljs av Total Reservation och kostar mellan 1000 och 3000 baht beroende på hur nära scenen man vill stå. Jag har inte köpt biljetter ännu men ska försöka fixa det idag eller imorgon.

Linkin Park spelar i Bangkok den 23 september på Aktiv Square Arena

Veckans schema

Så här kommer min vecka i skolan att se ut. Som ni ser så går jag i skolan från 09:00 - 14:30 med 2 raster, en mellan 10:40 - 11:00 och en mellan 12:30 - 13:30. Denna veckan har vi temat "Family and relationship"