Första läxan

Vi fick självklart läxa första dagen på skolan. Kolla bilden så får ni se va vi ska kunna tills imorgon.

Framme på Koh Lanta

Nu har ja kommit fram till Koh Lanta där jag börjar plugga imorgon.
Det har varit en lång dag men minibuss och båt vilket har varit lite småjobbigt.
Men de gick ganska så bra att byta båt på Phi Phi. Synd att de va dyrare än att åka direkt bara.

Imorgon har ja som sagt min första skoldag så får se hur mycket jag hinner uppdatera
Men ska försöka få in lite bilder på hur mitt rum ser ut här iaf.
Nu ska ja snart gå upp till rummet å lägga mej så ja orkar upp imorgon.

Sov gott

Bilder från Fullmoon

Efter påtryckningar från flera håll kommer här lite bilder från Fullmoon partyt på Koh Phangan

View Inn med bästa utsikten över Patong?

Ja.. Eller kanske inte. Detta var iaf vad vi såg från rummet vi hade i Patong. Det är en hel del hotell som är byggda på detta sättet vilket känns lite knas. Det känns ju bara onödigt att ha fönster om det är en vägg en dm utanför.

Det kostade 900 thb natten vilket i efterhand känns lite dyrt.
Hotellet ligger vid European Bartender School (2/5 Sirriat Road)

Bartending Bar i Patong

Gå in till höger på Soi Easy på Bangla Road så hitter du den på höger sida en bit in.
Just här gör han en Midori Sour till Mimmie som förövrigt var jättegod =)

Utekväll med Mimmie

Igår var vi på Bartending bar på Bangla road och sedan drog vi vidare till Famous Club och Grabbarna grus
Vet inte vad ja ska skriva så sammanfattar kvällen med lite bilder istället. Kommer även några videoklipp senare.

Poo Coast Sea

Här var jag och Mimmie och käkade tidigare idag. De blev Paneng Gai för oss båda
När mina föräldrar var här förra vintern åt vi på den restaurangen nästan varje dag

Framme i Patong

Jag har nu förflyttat mej från Koh Phangan och befinner mej nu på Phuket och Patong Beach.
Här ska jag vara till fredag då ja drar vidare till Karon beach som det ser ut nu.

SYL

Room Service

Idag va ja riktigt lat och orkade inte gå ner till Hotellrestaurangen.
Beställde istället Chicken Satay från room service för 95 baht (cirka 20 kr)

Haad Rin 2 dagar efter Fullmoon

Här är lite bilder på hur det såg ut nere på Haad Rin stranden tidigare idag.
Det var 2 dagar sen det var ca 30 000 människor där.
Bilderna från Full moon kommer inom kort =)

Kronan blir starkare

Kronan är nu värd mer än på över ett år.
Hoppas att det fortsätter i denna riktningen.
100 SEK ger nu över 464 baht :D

Hyrt motorbike

Idag har jag i princip varit ute hela dagen. Började dagen med att hyra motorbiken vilket inte var några problem. Sen körde jag till Nina å Mimmies hotell vid Malibu beach. Sen körde ja Nina tillbaka till mitt hotell för att hon oxå skulle kunna hyra en moppe...

När vi nästan var tillbaka eller rättasre sagt när det var 3 meter kvar tills parkeringen så lyckades Nina välta moppen över sej vilket först såg riktigt otäckt ut. Men hon hade ju som sagt nästan stannat innan hon ramlade så det var ju ingen hög hastighet.

När ja skulle hjälpa hemma upp så lyckades jag gasa lite så att den typ började köra iväg så ja la den mot mej så jag brände benet på avgasröret vilket inte var speciellt skönt.

Vi drog iaf iväg till närmaste pharmacy för lite plåster å sånt och det gick på dryga 600 baht för Nina å 700 för mej. Kändes lite dyrt men de läker la säkert lite snabbare av det får man hoppas. Sen funkade sptauen ja fick även om man skulle bränna sej i solen så de e ju bra.

Får se va dom säger när hon ska lämna tillbaka den sen men de va inga större saker som märktes på den efteråt iaf.. litet skrapmärke på ena backspegen typ.

Efter det fick iaf även Mimmie hyrt moppe så den körde vi runt en hel del. Vi var bland annat nere vid Thongsala och åt lite mat. Finns la inte så mycket mer å skriva om den här dagen så ja säger godnatt nu så uppdaterar jag mer imorgon och förhoppningsvis med lite mer bilder.

PS: Om det är någon orolig mamma eller mormor som läser detta så är det ingen fara ;)

Godnatt från Koh Phangan

Nu ska ja lägga mej å försöka sova men bjuder på bilden nedan som ja tog tidigare ikväll från restaurangen.
Imorgon ska ja försöka hyra en motorbike så ja kan ta mej runt lite på ön. Utan den blir man nästan fast vid denna stranden.

Högvatten på Salad Beach

Det är riktigt högt vatten nere på stranden just nu. Brukar ju vara extra lågt vatten runt fullmoon men inte denna gången. Det är iaf skönt om man ska bada men de kommer bli svårt å duka fram borden på stranden om inte vattnet drar sej tillbaka till ikväll.

Båt från Samui till Phangan

Idag tog vi båten från Koh Samui till Koh Phangan. Blev ju inte som ja hade tänkt men de gick bra ändå.
Vi åkte med Seflower som går till Haadrin istället för Thongsala som Setran går till..
Nästa gång ska ja iaf kolla upp noga vilken båt det är jag köper biljetter till..

Ingen uppdatering igår

Det blev tyvärr ingen uppdatering igår. Va ute nästan hela dagen å sen på kvällen blev det aldrig av..

Nu ska vi snart checka ut från hotellet å sen ta taxin till piren för att sedan ta oss till Koh Phangan. Ska försöka uppdatera lite mer sen när vi checkat in på vårat nya hotell..

SYL...

Fixat båtbiljett till Koh Phangan

Va nere i receptionen på hotellet och köpte båtbiljetter till Koh Phangan den 19:e då vi drar vidare dit.
Biljetterna kostade 300 baht per person och då ingick transfer från hotellet. Tycker att det var ett bra pris =)

Moppetur i Attackregn

Idag tog jag motorbiken och körde till Lamai Beach för att försöka hitta Ninas och Mimmies hotell. Efter att ha kollat på en karta så var det inga större problem att hitta det.

Han inte vara där speciellt länge innan regnet började falla. Eller attackera kanske är ett bättre ord att förklara med. Det höll iaf inte på speciellt länge så efter ett tag bestämde vi oss för att ta motoriken för att utforska ön lite.

Det började ju bra men när vi hade typ kommit till Nathon började det komma oroväckande svarta mln över bergen. Vi körde mot Big C men han inte mer än att tänka (hoppas vi kommer dit i tid) innan regnet började ösa ner. Och nu snackar vi verkligen attackregn.

När vi äntligen kom fram helt genomblöta så var det ju inte allt för trevligt att komma in i allt annat än varma big C byggnaden. Nina fick köpt ny sport bh på Suupersport och ja hade med mej extra linne i väskan som inf inte heller var helt torrt men bättre än de genomblöta som ja hade på mej.

Det blev även lite mat där. Ja åt på KFC och Nina å Mimmie åt pizza. Efter det började vi köra hemåt igen. Ja gjorde ett kort depåstopp för att lämna väskan å hämta en tröja sen tankade ja upp 3 liter i moppen innan vi körde bort till Lamai igen.

Blev iaf en kul dag även om den blev blöt.

DHL i Thailand

Den här motorbiken stod på en gata i Bangkok
Kanske är nåt för DHL i Sverige att ta efter?

Bussresan från Bangkok till Koh Samui

Jag åkte för första gången buss en längre sträcka i Thailand. Vi började med att åka till resebyrån bakom tågstationen där bussen skulle gå ifrån. När bussen kom va de bara å lasta in väskorna i bagaget å hoppas på att man fick en bra plats på bussen..

Än så länge funka allt bra… Ja fick dock byta plats eftersom det var några som ville sitta bredvid varandra vilket ja tyckte var helt okej.. Men de skulle bli ett STORT misstag..

Efter ett tag märkte ja att de va helt blött bredvid mej.. Först trodde ja att de va personen bredvid som hade lyckats göra nått men sen visade det sej att det kom från acn i taket så de va mindre kul… Så ja kunde typ inte sova alls å datorn vågade ja inte ha på eftersom jag inte ville ha vatten i den.

När vi äntligen kom fram till Surat Thani blev det en lång väntan på båten eller rättare sagt den andra bussen som vi inte visste om att vi skulle få åka… Men iaf.. När bussen väl kom så blev den full innan vi han gå på så att vi fick åka nån gammal skruttig sak från sekelskiftet nån gång. Dom hade pringlesburkar i hatthyllorna för att hålla upp taken och acn läckte även på den busen (även om nu inte jag märkte det)

När vi efter ca en timme kom fram till Donsak fick vi iaf komma på båten direkt och vi smet in i VIP rummet vilket va riktigt nice…  Båten var helt överfull och det var folk överallt så det var skönt att man hade sin egen sittplats inne med aircon när alla andra trängdes i värmen på utsidan.

Slutsligen tog ja en delad minibuss till hotellet i Chaweng dom kostade 150 baht. Resan totalt kostade cirka 1000 baht vilket var betydligt billigare än tåget men tog över 10 timmar längre så vi får la se om ja tar bussen nån mer gång...

Bilder från hotellrummet på First Residence

Är nu tillbaka på detta hotellet som jag bott på några gånger tidigare.
Tycker att hotellet och rummen är riktigt fina.
Personalen kände igen mej direkt vilket oxå alltid är kul =)

Shoppade på Siam Discovery

Titta va ja hittade när ja kollade runt i affärerna i Siam Discovery! Behövde inte allt för lång tid på mej att bestämma att ja skulle köpa den viken e ovanligt för mej. Men jag är iaf nöjd med den...

Den kostade 2 480 baht för er som kanske har intresse av att veta det.
Nu har ja min helt egna stålsträngade akustiska gitarr! :D

Bangkoktips - Åk flodbåt

Ville bara tipsa alla som är i Bangkok att åka flodbåt istället för tuktuk till dom platserna där det är möjligt. Från tex Prince Palace till Siam Discovery kostar det 9 baht. (2 stationer) Så det är jätebilligt.

Prince Palace Hotel

Lite mer bilder från hotellet som vi bodde på i Bangkok

Framme på Koh Samui

Nu har ja kommit fram till Samui efter en lång bussresa en lite kortare bussresa + en båtresa... Det var nog en resa som jag inte kommer göra om på ett tag då det inte var så speciellt kul.. Känns som att det är värt det de kostar för att flyga.

Resan från Bangkok till Samui kostade iaf 950 baht. Hade ja flygit hade det kostat typ 3 500 baht.
Nu ska ja lägga mej å softa ett tag å sen gå ut en liten stund ikväll.. Kommer iaf bli en hyffsat lugn kväll då ja inte kan sova så länge imorgon då Siri kommer till Samui 07:05.

Siri är förövrigt hon jag ska bo med på Lanta sen! =)

Mobilt internet

Igår köpte jag ett USB-modem så ja kan ansluta till internet när det inte finns gratis på hotellet.
Modemet kostade 1100 baht och till det köpte jag ett kontantkort från 1-2 Call som kostade 300 baht och i det priset ingick 40 timmar. När dom 40 timmarna är slut kan man ladda på kortet med 40 timmar till och det kostar 100 baht.

Det är inga höga hastigheter man kommer upp i då det bara är GPRS EDGE men det funkar till att ladda upp bilder i bloggen med osv och det var av just den anledningen jag skaffade det.

Channel V

Lyckades hamna mitt i tvsändningen av nåt program på Chanel V. Dom har sin tv-studio på 6:e våningen på varuhuset Siam Discovery här i Bangkok...

Soluppgång över Bangkok

Bjuder på en bild på hur soluppgången såg ut från vårat fönster klockan 06:54 imorse

Bilder från hotellrummet

Här e lite bilder på vårat fina hotellrum på 28:e våningen på Prince Palace hotel.
Ska försöka ta lite mer kort på hotellområdet imorgon så titta gärna in då å kolla igen =)

MBK Center

hHär har vi spenderat större delen av dagen...
Btw... Tur att man inte behöver köra bil här...

Från mitt hotellfönster

Denna utsikten har jag om ja kollar ut genom fönstret på vårat hotellrum.

Framme i Bangkok

Vi tåg tåget från flygplatsen till Phaya Thai vilket kostade 134 baht för oss 3. Sen lyckades en tuktukförare övertala oss att åka med honom vilket han lyckades med. Vi hade försökt stoppa några taxibilar innan men dom visste inte vart hotellet var. Iaf.. Tuktukresan kostade 200 baht vilket kanske va överpris men det tog iaf ett bra tag å åka å chaffisen va trevlig så de var de la värt

Färdigpackat

Nu är mina saker färdigpackadede.

Till slut hamnade vikten på resväskan på hela 16 kg och då har ja ändå dumpat massa saker som mina föräldrar ska ta med sej när dom kommer i februari.nåt.

Nu väntar jag på att min bror ska komma hem så han kan köra ner mej till centralstatonen i Göteborg.

Mitt X-2000 tåg går 20:42 och ska vara framme vid Arlanda 00:55. Ja funderar dock på att göra ett depåstopp på Stockholm central så ja kan äta nåt. Men får se hur det blir.

Vet inte om ja skriver nåt mer innan ja åker men annars skriver jag när ja kommer fram till Bangkok.

SYL

//Jimmie

Bilbrand igen...

Inatt när jag äntligen hade lyckats somna så vaknade ja av en stor smäll..
Ja kollade ut men såg ingenting så ja la mej å försökte somna igen vilket tog ett tag.

Iaf. När ja gick till jobbet imorse halv sex såg ja vad det var som hade hänt...
Det var ett tag sen det var massa bilbränder här nästan varje natt men nu har det hänt igen...

Most Played 2010

1. Miley Cyrus - When I look at you
2. Da Endoephine - Day yin mai
3. Daniel-Adams Ray - Gubben i lådan
4. Akon - Right now (na na)