Imorgon drar vi till Phuket

Imorgon drar jag och Rainny till Phuket för att få lite sol och bad. Vi har fixat biljetter på en buss som avgår 18:30 från södra busstationen så vi har ett antal timmar att hitta på nåt på efter vi har checkat ut klockan 12 till vi måste ta en taxi till busstationen.

Biljetterna kostade 680 baht styck plus bokningsavgift på 20 baht. Vi åker i första klass =)

Köpt nya sandaler

Igår när jag var på väg hem från Cha am så gick mina sandaler sönder. Det gick fortfarande att gå i dom även om det inte var helt lätt så klarade av att ta mej hem utan att gå barfota.

Tänkte köpa nya direkt när jag kom till Bangkok men på MBK var alla jättedyra. Hitta från cirka 500 baht för några jag inte ens tyckte om och dom jag tyckte var okej kostade över 1000 baht Så det blev gå tillbaka till hotellet istället och sova..

Idag gick jag istället mot Big C och precis utanför går jag förbi en butik som sålde för 100 baht. Hittade ett par som var mer eller mindre exakta kopior på dom jag hade innan så det var inte mycket att tveka på utan köpte direkt =)

Kö in till Bensinstationen

Igår när vi skulle åka tillbaka från Cha Am till Bangkok tog det cirka 6 timmar vilket i vanliga fall borde tagit max 3. Anledningen till det var att det var supermycket bilar ute på vägarna. Ett stopp vid en bensinstation som borde tagit några minuter tog nästan en timme. Det var kö in till stationen ända ut på stora vägen.

Cera Resort Cha Am

Detta är helt klart ett av dom bästa hotellen jag bott på i Thailand. Vid incheckningen fick man en god välkomstdrink vilket behövdes efter en lång resa till hotellet. Hotellet är lite svårt att hitta då det ligger lite off så taxin fick ringa till hotellet och fråga efter vägen.

Vi hade bokat ett rum med dubbelsäng men vi fick 2 enkelsängar men det funkade bra ändå. Rummet vart stort och ljust. Acn funkade funkade bra aoch det fanns massor av kanaler att välja bland på tvn. Saftyboxen var stor och min 13 tums macbook pro fick plats utan problem.

Stranden precis utanför hotellet var inte speciellt bra men hotellet erbjuder gratis transfer till Cha Am stranden som är bättre.

Frukost bufen var okej men inte mer. Kanelbullarna var dock riktigt goda =) Det ligger en hel del restauranger runt hotellet. Vi fastnade för Lucky restaurant där vi t flera gånger. Deras Paneng var supergod.

Hotellet kostade 3 553 baht per natt vilket jag tyckte var i dyraste laget men det fanns inte så mycket annat att välja på. Cera är för övrigt ratat som nummer 1 av alla hotell i Cha Am.

Cha Am Beach

Kan ju inte säga att Cha Am Beach är någon favoritstrand men den är ju klart bättre än tex Pattaya Beach. Det fanns en del snäckor på stranden som man fick akta sej för när man gick om man inte hade skor på sej. Vattnet var inte heller så klart så nån snorkling etc äär ju bara att glömma. Men det gick att bada iaf.

Det var väldigt lite folk på stranden. Iaf där vi log. Vi hyrde 2 solstolar av ett massageställe och dom kostade 50 baht styck vilket är halva priset mot vad solstolarna på tex Phuket kostar. Det fanns även billig och riktigt god mat att köpa vilket är ett stort plus. Skönt att slippa gå iväg för att hitta nåt att äta.

För dom som tycker om hästar så går det även att rida på stranden och det testade Rainny på. Det kostade 100 baht för 20 minuter vilket jag tycker är riktigt billigt.

I alla fall... Cha Am Beach är okej om man är i Bangkok och inte har så mycket tid men nästa gång ska jag försöka komma iväg till Koh Samet istället.

Minibuss från Bangkok till Cha Am

Att ta minibuss från Bangkok till Cha Am är enkelt. Dom avgår från Victor Monument. Ifall man kommer från BTS går man till utgång 2.

Biljetter köper man direkt vid bilarna och kostar 160 baht per person. Minibussen avgår så fort den blir full vilket kan ta en liten stund beroende på hur mycket folk det är som vill åka. När vi åkte så fick vi dock vänta på en ledig minibuss eftersom det var fullt i alla när vi kom.

Ifall ni har stora väskor rekommenderar jag inte att ta minibuss då det finns minimalt med bagage och får det inte plats där får man betala för ett extra säte att ha väskan på vilket jag råkade ut för så har man bagage är det stor buss som gäller.

I vanliga fall ska det ta cirka 2 timmar till Cha Am från Bangkok men eftersom det va lång helg denna helgen och det var väldigt mycket bilar ute på vägarna såtod det över 6 timmar innan vi kom fram till Cha Am och kunde checka in på vårat hotell...

Blue Sea Bar @ Cha Am Beach

Jag måste bara tipsa om en liten restaurang som ligger i Början av Cha Am Beach om man kommer från Hua Hin hållet. Deras Paneng Chicken var en av dom godaste jag ätit i Thailand och priserna var oxå helt okej.

Jag betalade 100 baht för min mat vilket jag tycker är helt okej. Priserna för dricka var oxå under medel. 10 baht för vatten och 40 baht för en liten chang. Drinkarna kostade 120 baht men dom testade jag aldrig så vet inte om dom var goda eller prisvärda.

Miniweekend i Cha Am

På lördag drar jag till Cha Am för att tillbringa helgen på hotellet Cera Resort. Har ju inte direkt kunnat bada nåt sen ja kom till Thailand så det ska bli riktigt skönt att både kunna bada i havet och i en nice pool...

Cha Am ligger utanför Hua Hin och det tar cirka 2 timmar att åka dit från Bangkok med minibuss...

Trummis vid Bangkok Art and Culture Center

Denna killen brukar rätt ofta sitta utanför Bangkok Art and Culture Center och trumma på lite allt möjligt skräp. Tycker det låter helt bra och man behöver inte alls köpa dyra trummor för att trumma..

Tuktuk i Pattaya

En gång i tiden var nog detta transportmedlet riktigt lyxigt. Men nu har det nog sett sina bästa dagar..

Reklaminspelning för Songkran

Idag spelade dom in en reklamfilm för Songkran utanför MBK. Dom var där nästan hela dagen men jag stod bara kvar å kollade i en liten stund. Kände inte att jag ville vara med idag så jag väntar nog till Singkran i aprill. Vart jag är då vet jag inte ännu...

Krit Thai Manison

Detta hotellet ligger bara ett par stenkast från MBK Center och dom andra stora köpcentrumen runt Siam Square. Det är ett syskonhotell till Muang Phol Manison där jag brukar bo med enna gången var det fullt så det fick bli Krit Thai istället.

Krit Thai ligger på Rama 1 Road och ligger 2 meter från rulltrappan upp till skytrainstationen National Stadium och närmare än så går det nog knappt bo.

Rummet är simpelt men rent å fräsht. Tycker dock det är i dyraste laget för det man får men som sagt läget är ju suveränt men föredrar nog ändo Muang Phol då dom ligger nån hundrabahting lägre i pris. Nu betalar jag 1180 baht per natt men jag fick dock 10 % rabatt eftersom jag skulle stanna en vecka.

För er som gillar att se på tv så blir ni nog besvikna på kanalutbudet då det bara fanns cirka 10 kanaler och då främst thaikanaler. Annars så är det bra tryck i dushen och vattnet är riktigt varmt. Dushslangen är dock väldigt kort så det går inte stå raklång och dusha vilket e lite småjobbigt.

Sammanfattningsvis kan jag dock rekommendera detta hotellet men jag skulle som sagt kolla om det fanns rum på Muang Phol innan jag bokade Krit Thai.

Fixat biljetter till Korean Music Wave in Bangkok

Imorse klockan 10:00 släpptes biljetterna till KOrean Music Wave in Bangkok och jag satt självklart redåó vid datorn för att kunna boka direkt. Hoppades på att kunna få riktigt bra biljetter i år.

Men så blev det tyvärr inte för det var inte jag som var ute efter biljetter och med ett litet halv segt internet så gick dom bästa platserna redan efter nån minut. Så det blev ungefär liknande platser so jag hade förra året vilket iof inte är dåligt det heller.

Nu e de bara att se fram emot den 16 mars :D

ATM Maskinen tog mina pengar

Idag när jag skulle ta ut pengar fick jag en hel del problem.. När jag hade tryckt in allt å bara väntade på att pengarna skulle komma ut fick jag följande meddelande.

"transaction canceled. Please take your card"

Okey tänkte jag å gick till nästa atm. Där gick det inte ta ut så jag kollade hur mycket pengar jag hade kvar på kortet å då insåg jag att pengarna hade dragits (14 900 baht) även fast jag inte fick ut några. Så det va bara å springa till hotellet å hämta bankboken å passet å gå till banken.

Dom fattade först inte vad jag ville men sen lyckades dom iaf hjälpa mej så jag fick prata med en som skulle kolla upp det. Så hoppas verkligen dom fixar det så jag får tillbaka pengarna igen. Hon skulle höra av sej på måndag igen så hoppas det är med ett positivt besked. Typiskt att detta hände just när jag gjorde ett stort utag..

När jag gick förbi samma atm senare hade dom satt upp lappen nedan så det är ju uppenbarligen nåt fel på den vilket borde vara till min fördel...

Detta har hänt mej en gång i Sverige med men då snodde bankomaten kortet av mej oxå.

Hansel and Gretel The witch hunters

Nu kom jag precis tillbaka från Central festival där jag var och såg den nya filmen Hansel and Gretel the witch hungers och den var faktiskt riktigt bra...

För er som befinner er i Sverige så har den premiär den 27 februari. Sverige ligger oftast en del efter när det gäller biofilmer.

Korean music wave in Bangkok

På fredag klockan 10:00 (thaitid) släpps biljetterna till Korean music wave in Bangkok så då blir det att ställa klockan för att inte missa biljettsläppet. Hoppas på att få tag i bra VIP Biljetter även i år =)

För er som inte vet cad KMW är för nåt så är det en festval med över 20 koreanska band...

Sviten på Diana Dragon

När jag kom igår så hade dom inga rum kvar till mej så jag blev uppgraderad till en liten svit utan kostnad. Kommer dock få byta till ett vanligt rum imorgon igen vilket jag egentligen bara tycker är bra då detta rummet var ganska så högljutt då vägen går precis utanför.

Annars är jag iaf nöjd med detta hotellet. 750 baht inkl frukostbuffé.

Snöigt Landvetter

Min resa började la inte på bästa sätt. Ungefär samtidigt som jag kom till flygplatsen började det vräka ner massa snö. Plogbilarna körde för fullt på startbanan men det hjälpte inte. Planet blev nästan 1 timme och 30 minuter sent i alla fall... När det var dax att taxta ut blev dom även tvugna att isa av vingarna som ni ser på bilden nedan.

Jag trodde faktiskt jag skulle missa mitt plan i Istanbul eller att iaf inte väskan skulle hinna med då även planet fick stå å vänta säkert 20 minuter på Istanbuls flygplats innan det kunde köra in till gatten.

Det slutade iaf med att det var bara gå av och nästan direkt gå på nästa plan. Planet från Istanbul landade iaf innan utsatt tid och min väska var med...

På väg mot Thailand

Just nu sitter jag på ett snöigt Landvetter och väntar på att få boarda planet som ska gå 12:45. Denna gången flyger jag med Turkish Airlines så det blir byte av plan i Istanbul.

Jag checkade som vanligt in och valde plats redan igår kväll men när jag kom till bagage drop idag så fråga dom om jag ville sitta vid nödutgången istället vilket jag naturligtvis tackade jag till...

Nu har jag precis ätit en god hamburgare på Olearys vilket jag kan rekomendera er att göra om ni flyger från Landvetter.

Nu ska jag bara softa lite innan det blir dax att gå på planet.. Nästa gång jag skriver är jag förmodligen i Thailand